Innovatie

Digitale dienstverlening is niet meer weg te denken. Internettechnologie, elektronisch betalen en mobiele apps maken het mogelijk onze dienstverlening aan te passen aan wat klanten nu willen. Online reserveren, abonnementen afrekenen, betalen bij de uitrit met betaalkaart bieden we nu al aan. We gebruiken kentekenregistratie om online een parkeerplek te reserveren. De klant wordt herkend bij aankomst zodat de slagboom automatisch opent. Dit systeem is in Denemarken voor het eerst in gebruik genomen. In Nederland en België had Q-Park in 2014 een primeur: klanten kunnen hun Maestro betaalpas gebruiken om te betalen bij het uitrijden, zonder pincode.

In Groot-Brittannië en Ierland (ParkMagic) en Frankrijk (Resa) kunnen onze klanten online een parkeerplek reserveren in de parkeergarage van hun keuze. De Q-Park Resa webapplicatie won zelfs de bronzen medaille bij de Retail Network Awards. Noorwegen biedt partners de mogelijkheid om in te loggen op onze webmodule en daar tijdelijke parkeervergunningen te produceren voor hun klanten.

Op diverse landenwebsites kunnen klanten een eigen My Q-Park pagina aanmaken, waar ze hun voorkeuren en gegevens kunnen bijhouden. In Groot-Brittannië koppelen we dit aan een loyaliteits­programma. We introduceerden hiervoor de Loyalty App. Q-Park klanten kunnen hun parkeerkaart scannen met deze app. Na vijf keer parkeren krijgt een klant bij de zesde keer gratis toegang.

Ook onderweg bieden digitale voorzieningen steeds meer kansen om klanten snel naar een vrije Q-Park plek te loodsen. In 2014 werden ruim 40 additionele parkeerfaciliteiten aangesloten op een parkeerroute-informatiesysteem. We werken momenteel aan de bouw van een datawarehouse waarin we alle informatie van onze parkeerfaciliteiten bijhouden. Die informatie integreren we in route-informatiesystemen in steden of navigatiesystemen in auto's. Daarmee kunnen we nog nauwkeuriger aangeven in welke garages plaats is en wat de tarieven zijn. Zo zorgen we dat zoekverkeer in de drukke binnenstad afneemt.